Τρίτη 1 Δεκεμβρίου 2020

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΟΥ RADIO FOREVER ΣΤΟΥΣ ''THE DOORS''


 Το έτος 1965, στην παραλία Βένις στο Λός Άντζελες της Καλιφόρνια, δύο φοιτητές της σχολής κινηματογράφου, ο Τζίμ Μόρισον και ο Ρέι Μανζάρεκ, συζητήσουν για το βιβλίο του Άλντους Χάξλεϋ "Οι Πύλες της Ενόρασης"  (αγγλ. "The Doors of Perception"). 

Ο Μανζάρεκ αργότερα το ίδιο έτος σύστησε τον Μόρισον στο συγκρότημα του Rick and The Ravens  όπου πρόσφατα είχε προστεθεί ο ντράμερ  Τζον Ντένσμορ και φίλος του και κιθαρίστας Ρόμπι Κρίγκερ. Το νέο αυτό σχήμα υπο το όνομα The Doors υπογράφουν προ-συμβόλαιο με την "Columbia Records" και ηχογραφούν ένα ντέμο το οποίο περιείχε τα κομμάτια "Moonlight Drive", "Hello, I Love You", "Summers Almost Gone", "My Eyes Have Seen You", "End of The Night" και "Go Insane (A Little Game)". Για περίπου έναν χρόνο το συγκρότημα έκανε αρκετά ζωντανά σόου σε διάφορα κλάμπ του Λός Άντζελες. 

Στις 18 Αυγούστου 1966, το τελικό χτύπημα για αυτά τα ζωντανά σόου ήταν όταν ο Μόρισον δεν εμφανίστηκε μαζί με το συγκρότημα και οι ιδιοκτήτες του κλάμπ "Whisky A Go Go" απαίτησαν από τα υπόλοιπα μέλη να τον βρουν. Εκείνος βρισκόταν στο ξενοδοχείο "Alta Cienega" έχοντας κάνει έντονη χρήση LSD και όντας ανήμπορος να σταθεί όρθιος. Οι υπόλοιποι τον έντυσαν, οδηγώντας τον στο κλαμπ και παρακαλώντας απλά να βρίσκεται στη σκηνή. Προς το τέλος του σετ, τους ζήτησε να παίξουν το τραγούδι "The End", του οποίου οι στίχοι που αναφέρονται στις σχέσεις του Οιδίποδα με τους γονείς του προκάλεσαν αποστροφή στο κοινό, με τον ιδιοκτήτη Φιλ Τανζίνι να διώχνει κακήν κακώς το συγκρότημα, με τις υποχρεώσεις τους να λήγουν τρεις ημέρες αργότερα.

 Κατά την εβδομάδα από τις 24 μέχρι τις 31 Αυγούστου 1966, οι Doors ηχογράφησαν τον πρώτο τους δίσκο στα "Sunset Sound Recording Studios" σε παραγωγή του Πολ Ρόθτσιλντ, ενώ προσέλαβαν τον Λάρι Νέτσελ για τα μέρη του μπάσου. Την πρωτοχρονιά του 1967, οι Doors πραγματοποίησαν την πρώτη τους τηλεοπτική εμφάνιση στο "Channel 5" του "KTLA" παίζοντας το πρώτο τους σινγκλ, "Break on Through", το οποίο κυκλοφόρησε την ίδια ημέρα γνωρίζοντας μικρή επιτυχία και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. 


 Το άλμπουμ "The Doors" κυκλοφόρησε τρεις ημέρες αργότερα στις 4 Ιανουαρίου σκαρφαλώνοντας στη δεύτερη θέση των αμερικάνικων τσαρτ, και έχει βραβευθεί ως τετραπλά πλατινένιο στις Ηνωμένες Πολιτείες. Στις αρχές Σεπτεμβρίου του 1967 κυκλοφόρησε το τρίτο τους σινγκλ, "People Are Strange", το οποίο έφθασε στο # 6 στον Καναδά και το # 12 στις Ηνωμένες Πολιτείες.

 Στις 25 Σεπτεμβρίου 1967 κυκλοφόρησε το "Strange Days" φτάνοντας στο # 3 του Billboard ένα μήνα αργότερα, ενώ το δεύτερο σινγκλ του δίσκου, "Love Me Two Times", ανέβηκε στο Top-30. Στις 19 Φεβρουαρίου και 20 Φεβρουαρίου 1968 επισκέφθηκαν τα "T.T.G. Recording Studios" στο Χόλιγουντ ξεκινώντας τις ηχογραφήσεις για το τρίτο τους άλμπουμ, οι οποίες συνεχίστηκαν στις αρχές Μαρτίου.

 Παρ' όλη την τελειομανία του Ρόθτσιλντ, ο Μόρισον παρουσίασε σημάδια ψυχολογικής κόπωσης όντας μεθυσμένος σε σχεδόν μόνιμη βάση. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι για το τραγούδι "The Unknown Soldier" χρειάστηκαν πάνω από 130 προσπάθειες για να πετύχουν τα απαιτούμενα στάνταρ. Ο Τζον Ντένσμορ παραιτήθηκε κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων, επιστρέφοντας τελικά την επόμενη ημέρα.

 Τον Ιούνιο του 1968, κυκλοφόρησε το σινγκλ "Hello, I Love You" το οποίο έγινε το δεύτερο και τελευταίο # 1 των Doors στην πατρίδα τους το οποίο έγινε και χρυσό, ενώ έφθασε στην κορυφή των τσαρτ και στον Καναδά. Ένα μήνα αργότερα, στις 5 Ιουλίου, πραγματοποίησαν μία από τις σημαντικότερες εμφανίσεις της χρονιάς, στο "Hollywood Bowl" του Λος Άντζελες μπροστά σε 18.000 θεατές και έχοντας κατακτήσει την κορυφή του Billboard. Στα μέσα του μήνα κυκλοφόρησε ο τρίτος τους δίσκος με τίτλο "Waiting for the Sun", ανεβαίνοντας στην κορυφή των αμερικάνικων αλλά και των γαλλικών τσαρτ. Στις 2 Αυγούστου εμφανίστηκαν στο "The Singer Bowl" της Νέας Υόρκης με τους The Who σαν support συγκρότημα και τους οπαδούς του συγκροτήματος να γεμίζουν τη σκηνή κατά τη διάρκεια του "The End", καταστρέφοντας τον εξοπλισμό τους. Στις 4  Δεκεμβρίου, εμφανίστηκαν στην εκπομπή "Smothers Brothers Comedy Hour" του "CBS" παίζοντας τα τραγούδια "Touch Me" και "Wild Child" με τη συνοδεία ορχήστρας και την προβολή να γίνεται παναμερικανικά έντεκα ημέρες αργότερα με 27,1 εκατομμύρια τηλεθεατές. Την πρώτη Φεβρουαρίου 1969, κυκλοφόρησε το δεύτερο σινγκλ από το νέο τους άλμπουμ, με τίτλο "Wishful Sinful" φθάνοντας στο # 44 στις Ηνωμένες Πολιτείες και το # 3 στη Δανία. Τον Ιούλιο του 1969 κυκλοφόρησε ο δίσκος "The Soft Parade", ο οποίος έφθασε στο # 6 του Billboard και έχει γίνει πλατινένιος στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά.

 Το Νοέμβριο του 1969 οι Doors ξεκίνησαν τις ηχογραφήσεις του πέμπτου τους δίσκου στα "Elektra Sound Recorders" του Χόλιγουντ. Ο δίσκος ονομάστηκε "Morrison Hotel" αν και ο αρχικός του τίτλος ήταν "Hard Rock Cafe", ενώ κατά τις ηχογραφήσεις βοήθησαν οι μπασίστες Λόνι Μακ και Ρέι Νεαπόλιταν και στη φυσαρμόνικα ο Τζον Σεμπάστιαν.

 Στις αρχές του 1970, το συγκρότημα έδωσε μία συνέντευξη στον Χάουαρντ Σμιθ και πραγματοποίησαν την φωτογράφηση για το εξώφυλλο του επόμενου τους δίσκου με τον φωτογράφο Χένρι Ντιλτζ. Λίγες ημέρες αργότερα, κυκλοφόρησαν το σινγκλ "You Make Me Real", το μοναδικό από τον επερχόμενο δίσκο τους, "Morrison Hotel", ο οποίος κυκλοφόρησε στις 9 Φεβρουαρίου 1970 φτάνοντας στο # 4 των αμερικάνικων τσαρτ και το # 12 στη Μεγάλη Βρετανία, την υψηλότερη θέση από οποιοδήποτε άλλο στούντιο άλμπουμ τους. Στα τέλη Δεκεμβρίου, το συγκρότημα συνέθεσε κάποια νέα κομμάτια δουλεύοντας στα "Elektra Sound Studios" και συνεχίζοντας στο "The Doors Workshop" μετά από παρότρυνση του Ρόθτσιλντ. Για τις ηχογραφήσεις του δίσκου προσέλαβαν τον κιθαρίστα Μαρκ Μπένο και τον μπασίστα Τζέρι Σεφ, ο οποίος είχε συνεργαστεί με τον Έλβις Πρίσλεϊ στο παρελθόν. Η μίξη του δίσκου έγινε στα τέλη Φεβρουαρίου του 1971 από τον Μπρους Μπότνικ και το συγκρότημα. Δύο μήνες αργότερα κυκλοφόρησε ο τελευταίος στούντιο δίσκος τους με τον Μόρισον εν ζωή, το "L.A. Woman" ανεβαίνοντας στο αμερικάνικο Top-10 και το # 1 στην Ολλανδία. Ο δίσκος περιείχε δύο μεγάλες επιτυχίες, τα "Love Her Madly" και "Riders on the Storm", με το δεύτερο να φτάνει στην κορυφή των γαλλικών τσαρτ και αργότερα το 2009 εντάχθηκε στο "Grammy Hall of Fame". Ο δίσκος έχει βραβευθεί ως διπλά πλατινένιος στις Ηνωμένες Πολιτείες, τετραπλά πλατινένιος στην Αυστραλία και τριπλά πλατινένιος τον Καναδά.

 Ο Μόρισον μετακόμισε στο Παρίσι με την Πάμελα Κούρσον, σκοπεύοντας να παραμείνει μόνιμα στην πόλη και να συνεχίσει σαν συγγραφέας. Στο Παρίσι συνέχισε τη χρήση ναρκωτικών και αλκοόλ, με αποτέλεσμα το θάνατο του στις 3 Ιουλίου 1971, όταν τον βρήκε στην μπανιέρα του διαμερίσματος η κοπέλα του. Η ταφή του πραγματοποιήθηκε στο κοιμητήριο "Père Lachaise" τέσσερις ημέρες αργότερα, με την αναγραφή "ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΔΑΙΜΟΝΑ ΕΑΥΤΟΥ" στην ταφόπλακα του.

 Μετά το θάνατο του Τζιμ Μόρισον, τα υπόλοιπα μέλη του συγκροτήματος συνέχισαν για ένα διάστημα δύο ετών με τους Κρίγκερ και Μανζάρεκ να αναλαμβάνουν τα φωνητικά. Τον Οκτώβριο του 1971, κυκλοφόρησαν το άλμπουμ "Other Voices" με πολύ μικρότερη επιτυχία σε σχέση με τους προηγούμενους δίσκους τους. Ακολούθησε το "Full Circle" με έντονες τζαζ επιρροές το 1972, ενώ περιόδευαν συνεχώς με τον μπασίστα Τζακ Κόνραντ στη σύνθεση τους.

 Τελικά, διαλύθηκαν το 1973, με επανενώσεις να πραγματοποιούνται κατά διαφορετικά διαστήματα. Η πρώτη εξ αυτών έγινε το 1978, με τα τρία μέλη του συγκροτήματος να συνθέτουν μουσική για ηχογραφημένα φωνητικά του Μόρισον στα οποία απήγγειλε την ποίηση του. Ο δίσκος κυκλοφόρησε με τον τίτλο "An American Prayer" και έγινε πλατινένιος. 

 Το 1993, ανασυγκροτήθηκαν για την ένταξη των Doors στο Rock and Roll Hall of Fame, με τον Έντι Βέντερ των Pearl Jam να αναλαμβάνει τα φωνητικά και το συγκρότημα να παίζει τα "Roadhouse Blues", "Break On Through" και "Light My Fire". Το 2000 ένωσαν και πάλι τις δυνάμεις τους για να παίξουν στο "Storytellers" του δικτύου "VH1" με τον Άντζελο Μπαρμπέρα στο μπάσο και τους τραγουδιστές Ίαν Άσμπερι, Σκοτ Γουίλαντ, Σκοτ Σταπ, Πέρι Φάρελ, Πατ Μπόναχαν και Τράβις Μικς. Οι συγκεκριμένες ηχογραφήσεις οδήγησαν στο άλμπουμ "Stoned Immaculate: The Music of The Doors", με νέα κομμάτια τα "Under Waterfall" και "The Cosmic Movie". Το 2002, οι Μανζάρεκ και Κρίγκερ δημιούργησαν τους The Doors of the 21st Century, αλλά λόγω νομικών διαμαχών με τον Τζον Ντένσμορ αναγκάστηκαν να ονομάσουν το συγκρότημα Manzarek–Krieger. Το συγκρότημα διαλύθηκε το 2013, μετά το θάνατο του Μανζάρεκ από καρκίνο.

                                                                 Τζίμ Μόρισον


Ρέι Μανζάρεκ


Τζόν Ντένσμορ


Ρόμπι Κρίγκερ


The Doors




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου